Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Case Studies

Generatory i konfiguratory: jak zadbać o komfort klienta w sprzedaży 2.0

Kupno samochodu może stanowić dla przyszłego właściciela nie lada przyjemność. Mnogość opcji, które można wybrać w procesie zakupu to często najważniejszy moment w procesie decyzyjnym. Jak ułatwić dokonanie wyboru i zwiększyć jakość customer experience w kluczowej fazie sprzedaży? Jak sprawić, by konstruowanie ofert było dla handlowców łatwiejsze? Odpowiedzią na te pytania są generatory konfiguracji pojazdów. Programa z powodzeniem tworzy je dla liderów rynku motoryzacyjnego. Co czyni je wyjątkowymi?

 

Dbałość o doświadczenie klienta to dziś podstawowe zadanie zespołu sprzedaży w procesie budowania lojalności klienta: tak trudnym w dobie współczesnego handlu. Mnogość ofert, promocji i kanałów sprzedaży z jednej strony przytłacza, z drugiej zaś - daje klientowi niemal nieograniczone możliwości wyboru.

Dlatego doświadczenie zakupowe powinno być starannie zaprojektowane, aby umożliwić płynny proces sprzedażowy i skuteczną finalizację jak największej liczby transakcji. Customer experience stanowi szczególne wyzwanie w branży motoryzacyjnej, gdzie cykl zakupowy bywa długotrwały, a i sam wydatek jest niebagatelny, nie wspominając o ostrej konkurencji.

Generator sukcesu

Zespół Programa od lat z powodzeniem wspiera procesy zakupowe klientów za pomocą starannie tworzonych generatorów ofert (nazywanych także konfiguratorami) - nowoczesnego narzędzia, z którego korzystają zarówno klienci, jak i handlowcy w sieci salonów dealerskich. Na tych zaawansowanych narzędziach pracują już między innymi Volkswagen (zarówno w segmencie samochodów użytkowych, jak i osobowych), SEAT czy Multiform. Przykładem pierwszej z tych marek posłużymy się, aby opisać wybrane możliwości generatora ofert.

cheerful-colleague-desk-1169953.jpg


Podstawową funkcją generatorów jest możliwie pełna automatyzacja procesu tworzenia unikalnej konfiguracji pojazdu, czy to przez klienta, czy handlowca w salonie. W oparciu o przyjazny i atrakcyjny interfejs oraz zaawansowaną kombinatorykę sterującą całym rozwiązaniem generatory automatyzują czasochłonne dotąd procesy, eliminują ryzyko pomyłek i poprawiają komfort pracy dealerów samochodowych.


Jak działa generator ofert: magia krok po kroku.

Generator ofert jest zaawansowanym narzędziem, który prowadzi klienta lub handlowca przez proces konfiguracji samochodu, a tym samym - przygotowania oferty handlowej. Co ważne, możemy dokonać unikalnej konfiguracji “na życzenie”, lub wybrać pojazd dostępny w salonie dealerskim od ręki (tzw. “placowy”).

Klient samodzielnie dokonujący konfiguracji (np. poprzez stronę internetową producenta) ma dostęp do podstawowych funkcji, które jednak umożliwiają relatywnie dokładne przygotowanie wyceny i wizualizacji. Jednak w salonie sprzedaży obecni tam handlowcy korzystają z nieco innych rozwiązań. Warto zaznaczyć, że zarówno aplikacja dla klienta końcowego, jak i dla salonów dealerskich działa w oparciu o tę samą bazę danych, nie ma więc możliwości uzyskania różnych wariantów konfiguracji. Przysłowiowy “diabeł” tkwi w szczegółach.

business-businessmen-discussion-2182981.jpg

Posłużmy się przykładem klienta Programa, Grupy Volkswagen, dla której stworzyliśmy generator ofert: pracownik salonu dealerskiego (handlowiec, kierownik i inni) dysponuje już pełnymi uprawnieniami i korzysta ze wszystkich dodatkowych funkcjonalności tak, aby ułatwić klientowi dokonanie właściwego wyboru. Rozwiązanie działa w 85 salonach dealerskich sprzedających samochody osobowe oraz w 73 punktach Volkswagen Samochody Użytkowe.

Jak zatem w służbie perfekcyjnego procesu sprzedażowego łączą się dwie z pozoru odrębne aplikacje? Kluczem do sukcesu jest unikalny kod danej konfiguracji, o który opiera się cały proces ofertowania. W dowolnym miejscu klient może skorzystać z narzędzia online i samodzielnie przygotować wymarzoną wersję samochodu obejmującą model, silnik, wyposażenie wewnętrzne i wiele innych dodatkowych szczegółów. Na zakończenie procesu system generuje specjalny kod konfiguracji, składający się z ciągu liter i cyfr. Jest to unikalna kombinacja, przypisana wyłącznie do konkretnego zestawu.

Posługując się tym kodem, klient odwiedzający salon Volkswagena niemal już od progu zaczyna rozmowę z handlowcem na podstawie konkretnych danych i zdefiniowanych wcześniej oczekiwań. Wystarczy, że pracownik wpisze kod konfiguracji do generatora, a system pobierze pełną specyfikację i wprowadzi ją do nowej oferty.

Tutaj też zaznaczają się różnice pomiędzy aplikacją dla klienta a generatorem dla pracownika sieci dealerskiej: handlowiec, oprócz przedyskutowania z potencjalnym klientem szczegółów konfiguracji i zaproponowania najlepszych rozwiązań, może także wzbogacić ofertę o dane dotyczące finansowania (kredyt bądź leasing), czy zaproponować rabat. Ważnym aspektem jest to, że dzięki zintegrowanemu systemowi informatycznemu pracujemy na jednej ofercie dla jednego klienta, unikając ewentualnych pomyłek i dublowania informacji.

Powracając do customer experience: klient czuje się w pełni zaopiekowany, gdy od początku przygody z daną marką może liczyć na wsparcie zaawansowanych i nowoczesnych narzędzi informatycznych. Już od początku sam “kreuje” swój pojazd, następnie w kolejnym etapie jego wizja jest rozwijana przez handlowca oraz urealniana poprzez ewentualne korekty i informacje o finansowaniu, aby na koniec system stworzył spersonalizowany dokument o wysokiej jakości merytorycznej i wizualnej, który handlowiec może przesłać klientowi za pośrednictwem poczty e-mail oraz wydrukować już w salonie.

Kod konfiguracji = przepis na nowy pojazd

Życie kodu konfiguracji nie kończy się w momencie, gdy aplikacja sprzedażowa stworzona przez Programa wygeneruje ostateczną wersję oferty. “Przepis” na samochód dalej funkcjonuje w systemie i pozwala pracownikom salonów sprzedaży na efektywne wykorzystanie do w dalszych etapach. Każdy pojazd, który zostanie wygenerowany w tym narzędziu, jest możliwy do wyprodukowania. System nie dopuści do stworzenia konfiguracji niemożliwej do zrealizowania z punktu widzenia technologicznego czy wynikającego z założeń marki. Dla przykładu: system wywoła komunikat ostrzegawczy, gdy pracownik będzie usiłował zatwierdzić konfigurację samochodu ze skórzaną tapicerką i kierownicą z tworzywa. Aplikacja dba więc także o zachowanie najwyższych standardów obsługi klienta i zachowanie polityki sprzedażowej marki.

audi-automobile-car-lights-1149831.jpg

Tym samym niepozorny kod konfiguracji stanowi w zasadzie zlecenie produkcji. Zintegrowany z centralną bazą danych system umożliwia przekazanie go już jako zamówienia do realizacji, uspójniając cały proces bez konieczności ponownego wpisywania danych do kolejnych systemów.

Frontem do klienta: a może zaproponuję inne rozwiązanie…

Jednym z większych wyzwań na rynku motoryzacyjnym jest CZAS. Musimy szybko pozyskać klienta, zanim zrobi to konkurencja, ale… na wymarzony samochód często przychodzi czekać nawet kilka miesięcy. Oczywiście w każdym salonie dostępne są samochody “placowe”, do kupienia od ręki. Ale jak w mnogości aspektów konfiguracji szybko odpowiedzieć klientowi na pytanie “Macie na stanie coś podobnego?”. I tu z pomocą przychodzi generator ofert.

Znów, dzięki integracji z centralną bazą danych i zaawansowanych funkcjonalnościach programistycznych, pracownik salonu dealerskiego może szybko wyszukać, w którym z salonów w całej Polsce jest dostępny samochód o identycznej, lub jak najbardziej zbliżonej konfiguracji. Czasem okazuje się, że klient jest gotów zrezygnować z wybranego wcześniej koloru tapicerki lub lakieru, aby móc cieszyć się wymarzonym pojazdem już po kilku dniach.

System automatycznie “wyciąga” najbardziej zbliżone konfiguracje, a sprzedawca oszczędza godziny czasu, który musiałby spędzić przy telefonie, e-mailu lub innych, mniej zaawansowanych narzędziach. Salon dealerski oszczędza więc czas i upłynnia samochód z placu, a klient cieszy się z krótszego czasu oczekiwania i - często - atrakcyjnego rabatu.

Ważnym aspektem wspierającym proces zakupu jest wspomniana wyżej możliwość wizualizacji konfigurowanego samochodu, co jest szczególnie istotne, jeśli chcemy porównać zmiany w wersji A i B. Generator ofert jest wyposażony w dokładne rendery poszczególnych elementów, zatem każda zmiana wizualna w konfiguracji jest natychmiast odzwierciedlana w wyglądzie grafiki na ofercie: od przyciemnianych szyb do haka holowniczego.

Klient widzi, jak będzie prezentował się wybrany zestaw akcesoriów i otrzymuje wszelkie niezbędne informacje dotyczące finansowania oraz… możliwość zasugerowanych przez system opcji dodatkowych wraz z ich cenami.

Kombinatoryka zastosowana przy tworzeniu aplikacji sprzedażowej dołącza sugerowane akcesoria (np. wyższy model nawigacji), podając przy tym ich koszt w rozbiciu np. na raty leasingu. Dzięki temu narzędzie aktywnie wspiera tzw. dosprzedaż, a handlowiec może od razu udzielić dokładnych informacji na temat cen i funkcjonalności. Z drugiej strony klient nie jest zmuszany do wyboru tych opcji, ponieważ nie są one automatycznie dodawane do końcowej ceny. Ma zatem możliwość wyboru oraz zastanowienia się, czy nie zechce rozszerzyć ostatecznej konfiguracji.

Co ważne, aplikacja aktywnie wspiera proces interakcji z klientem, dbając jednocześnie o ochronę wrażliwych danych producenta. Klient może zobaczyć ostateczną ofertę już na ekranie komputera handlowca w salonie, lecz system zadba o to, aby ukryć dane objęte tajemnicą handlową: nie ma potrzeby krępującego zasłaniania pewnych obszarów czy obaw o nieopatrzne podzielenie się krytycznymi danymi. Cały proces jest bezpieczny i profesjonalny.

Kombinatoryka by Programa: wyjątkowy kod

W Programa tworzymy oprogramowanie z dbałością o każdy szczegół. Odpowiadamy na potrzeby klientów i ich klientów, starając się, aby nasze rozwiązania odczuwalnie podnosiły komfort pracy, automatyzowały i upraszczały biznes tam, gdzie jest to możliwe.

Szczególnie istotną kwestią jest pełna i płynna integracja pomiędzy rozwiązaniem Programa a systemami klienta (warto tu wymienić choćby CRM czy systemy odpowiedzialne za zarządzanie dostępnością części). To właśnie perfekcyjnie dopracowane integracje stoją za skutecznością aplikacji wspierających generowanie ofert i umożliwiają przeprowadzenie tego procesu w sposób bezbłędny.

blur-code-coding-270408.jpg

Posługując się przykładem Grupy Volkswagen: specjaliści Programa stworzyli skuteczne i ułatwiające pracę narzędzie sprzedażowe, które nie tylko umożliwia generowanie ofert zgodnych z key visualem marki. To aplikacja łącząca w sobie także oferty finansowania, dosprzedaży akcesoriów oraz narzędzia konfiguracyjne dla klientów na stronie WWW wraz z centralnym CRM-em.

Tworzymy w pełni zintegrowany ekosystem IT, który realnie ułatwia pracę dziesiątkom punktów sprzedaży marki Volkswagen w Polsce.

Perfekcyjny generator nigdy nie będzie rozwiązaniem pudełkowym

W Programa dopasowujemy się do wymagań klienta, tworząc rozwiązania dokładnie odzwierciedlające jego potrzeby. Powyżej omówiliśmy przykład Grupy Volkswagen, jednak warto wspomnieć, choćby skrótowo, o realizacjach dla innych naszych klientów.

Dla marki SEAT stworzyliśmy generator ofert w pełni zintegrowany z wewnętrzną bazą danych, gdzie jednak nie wszystko odbywa się automatycznie: handlowiec ma możliwość ręcznego nanoszenia własnych zmian.

car-3328163_1920.jpg

W Multiform stworzyliśmy od podstaw całą kombinatoryką w oparciu o dane zapisane w arkuszu kalkulacyjnym nasi specjaliści modelowali cały proces tworzenia oferty, który jest procesowany na podstawie stworzonych przez nas wytycznych.

To tylko niektóre przykłady realizacji Programa. Jednak już one pozwalają nam odpowiedzieć sobie na pytanie: czy generatory ofert możemy tworzyć i sprzedawać jako tzw. rozwiązania pudełkowe?

NIE. Za każdym generatorem stoi zaawansowana kombinatoryka, szyta na miarę dla każdego klienta, dla każdej branży. Nawet działając dla kilku firm z branży motoryzacyjnej możemy śmiało powiedzieć, że każda kolejna realizacja była wyjątkowa. Wymagania biznesowe, już istniejące środowisko informatyczne, unikalny format oferty produktowej czy możliwości konfiguracji czy dostępnych produktów finansowych… to wszystko stanowi unikalne DNA marki i my, jako eksperci, musimy sprostać jej oczekiwaniom za każdym razem.

Standaryzacja tych procesów jest bezzasadna, bo ograniczyłaby funkcjonalności, które możemy stworzyć wspólnie z klientem. Kluczem do sukcesu naszych rozwiązań jest zmysł biznesowy, znajomość procesów i ogromne doświadczenie w integrowaniu rozwiązań już istniejących tak, aby stworzyć w pełni wydolny wspomniany już wyżej ekosystem, na którym oprze się unikalne customer experience i tytułowa sprzedaż 2.0.

 Cytat w artykule 800x250 (1).png


[] []