Dział badań i rozwoju PayU co roku analizuje kilkaset publikacji i raportów z całego świata, prognozując najważniejsze trendy m.in. w sprzedaży internetowej. Najczęściej wskazywanym i odmienianym przez wszystkie przypadki trendem w 2017 roku była personalizacja. Obecnie klienci oczekują unikalnych produktów dopasowanych pod ich indywidualne potrzeby, a także chcą się czuć w kontakcie z marką wyjątkowo. Co to w praktyce oznacza?
W wyścigu o przyciągnięcie klienta na prowadzenie wysuną się te firmy, które zmienią swój sposób myślenia na klientocentryczny.
Żeby lepiej odpowiadać na obecne potrzeby klientów nie trzeba od razu przemodelowywać biznesu. Pierwszym krokiem w tym kierunku może być wdrożenie nowych technologii, które wpiszą się w trend personalizacji - podpowiada Paweł Elbanowski, CEO Programa™.
Przykład: coraz więcej firm odchodzi od standardowej oferty przedstawianej w formie katalogowej na rzecz spersonalizowanych konfiguratorów, które umożliwiają klientom szybkie stworzenie produktu zgodnego ze swoimi oczekiwaniami.
DIY, czyli jak działa konfigurator i dlaczego go kochają go zarówno firmy, jak i ich klienci?
Klienci kupują oczami. Zanim podejmą decyzję o zakupie potrzebują zobaczyć i zakochać się w produkcie. Konfigurator nie tylko odpowiada na tę potrzebę, ale także na inną - na pragnienie dopasowania produktu do swoich wyobrażeń i posiadania czegoś unikalnego. Mamy więc 2w1 - możliwość zobaczenia produktu w wielu aranżacjach, a także jego samodzielnej konfiguracji - tłumaczy Michał Bień z działu business development Programa™.
Interaktywne konfiguratory pomagają klientom stworzyć produkt z różnych elementów. Sprawdzają się zarówno w punktach stacjonarnych, w których to specjalista przeprowadza klienta przez proces konfiguracji, jak i w Internecie, gdzie klient samodzielnie dobiera poszczególne elementy i tworzy całość. Główną ideą konfiguratorów jest zaprezentowanie klientom gotowego produktu i możliwość jednoczesnej sprzedaży różnych elementów. Chodzi o to, by klient nie musiał wyobrażać sobie ostatecznego efektu w swojej głowie i osobno dobierać części, co do których nie ma pewności, że będą do siebie pasować.
Konfiguratory sprawdzają się wtedy, gdy firma posiada bazę różnych produktów lub/i połączonych ze sobą marek. Jak mówi Maciej Syroczyński z MEBLE VOX:

Korzyści dla firm
- dodatkowy kanał sprzedaży,
- przyspieszenie procesu sprzedaży - wizualizacja produktu końcowego wpływa na skrócenie procesu decyzyjnego klienta,
- optymalizacja i automatyzacja procesu sprzedaży - firma otrzymuje zamówienie gotowe do realizacji przez dział produkcji,
- statystyki sprzedaży - wiedza o tym, jaki produkt i kiedy się sprzedaje pozwala lepiej planować produkcję i promocję konkretnych artykułów,
- eliminacja błędów - logika konfiguratora pozwoli zaprojektować tylko taki produkt, który może zostać wyprodukowany,
- efekt innowacji, tzw. “wow factor” - konfiguratory na polskim rynku funkcjonują stosunkowo niedługo.
Dodatkowo, jeśli firma zdecyduje się udostępnić interaktywny konfigurator online, wtedy:
- zmniejszy koszty wytworzenia produktu, gdyż część czynności takich jak pomiar, wybór materiału, dobór akcesoriów zostanie przeniesiona na klienta,
- umożliwi sprzedaż produktów, które z uwagi na swoją specyfikę nie mogły być oferowane w tradycyjnych sklepach internetowych lub wymagały kilku wizyt w sklepie stacjonarnym (np. drzwi, meble, rolety, samochody).
Korzyści dla klientów
Z interaktywnego konfiguratora produktów płynie także wiele korzyści dla klienta, w tym:
- pełna personalizacja produktu poprzez szczegółowe zdefiniowanie jego cech,
- wizualizacja wybranego produktu, np. rolety w określonym materiale w ramie okna lub drzwi z konkretną klamką i ościeżnicą. Klient nie kupuje kota w worku.
- optymalizacja kosztów zakupu - klient ma możliwość szukania najlepszej cenowo konfiguracji.
A jeśli klient konfiguruje produkt online? Wtedy dodatkowo:
- oszczędza czas i pieniądze, bo nie potrzebuje jechać do sklepu stacjonarnego, by skompletować wymarzony produkt,
- ma nieograniczony czas na podjęcie decyzji dotyczącej zmiany konfiguracji kupowanych towarów,
- zyskuje dostęp do ofert, dotychczas możliwych do skonfigurowania wyłącznie w sklepie stacjonarnym,
- umacnia relację zarówno z produktem, jak i firmą, która umożliwiła mu jego zdalną konfigurację.
Konfigurator - dla jakich firm? Kilka inspiracji.
Funkcjonalny, dobrze zaplanowany i zaprojektowany interaktywny konfigurator może przynieść firmie dużo korzyści - od zwiększenia sprzedaży po umocnienie relacji z klientem. Jakie przedsiębiorstwa powinny umieścić jego wdrożenie w swojej strategii? Konfigurator wesprze działania Twojej firmy, jeśli masz jedną z poniższych cech:
- posiadasz rozbudowaną bazę produktów, które można łączyć na różne sposoby lub/i oferujesz je tylko w internecie
Jeśli dysponujesz wieloma łatwo konfigurowalnymi produktami, które można ze sobą łączyć na wiele sposobów, ale można je u Ciebie kupić wyłącznie osobno i bez możliwości wcześniejszego zobaczenia ich w zestawie, konfigurator będzie dla Ciebie dobrym rozwiązaniem. Pozwoli on Twoim klientom w pełni zapoznać się z Twoją ofertą i łatwiej podjąć decyzję o zakupie kilku produktów jednocześnie.
- sprzedajesz swoje produkty poprzez niezależne salony
Udostępnienie zewnętrznym specjalistom funkcjonalnego i innowacyjnego narzędzia to dobra zachęta, by w procesie sprzedaży zaprezentowali właśnie Twoje produkty. Dzięki konfiguratorowi będzie im łatwiej zrobić dobre wrażenie na kliencie i pomóc mu zwizualizować sobie Twój produkt w ich najbliższym otoczeniu, a dzięki temu domknąć transakcję.
- chcesz, by kontakt z Twoją marką był dla klienta ważnym i wyjątkowym doświadczeniem
Z badania przeprowadzonego przez firmę AgileOne, zajmującą się analizami zachowań konsumentów, wynika, że 70% Amerykanów i Brytyjczyków oczekuje bardziej spersonalizowanych „wrażeń” podczas zakupów online. Konfigurator, dzięki któremu tworzą unikalne, osobiste produkty, da im wartość, której pragną i zachęci do kontaktu z marką w przyszłości.
Wybraliśmy też 3 firmy z różnych branż, które wdrożyły u siebie interaktywne konfiguratory produktów i czerpią z nich realne korzyści. Poniżej znajdziesz opis ich rozwiązań wraz z najważniejszymi funkcjonalnościami.
BMW
Firmy z branży automotive posiadają jedne z najbardziej zaawansowanych i funkcjonalnych kreatorów na rynku. Jednym z nich jest konfigurator BMW.

Co jest ciekawego w tym konfiguratorze?
- Intuicyjna ścieżka doboru parametrów samochodu - przechodzimy od ogółu do szczegółu. Najpierw wybieramy najważniejsze parametry samochodu takie jak moc silnika, rodzaj napędu, następnie jego kolor z zewnątrz i wewnątrz, a kończymy na detalach.
- Zdjęcia wysokiej jakości i podgląd na żywo - konfigurując samochód mamy do dyspozycji świetnej jakości zdjęcia - wizualizacje, dzięki którym widzimy, jak auto będzie wyglądać w rzeczywistości. Dodatkowo mamy możliwość podglądu wprowadzonych zmian w trybie 360 stopni.
- Podpowiedzi, sugestie – dzięki systemowi podpowiedzi i sugestii poznajemy funkcjonalności wdrożonych systemów w samochodach, a także dostajemy cenne wskazówki np. jakie elementy możemy kupić taniej w zestawie.
VOX
Interaktywne konfiguratory dobrze się sprawdzają w branży meblarskiej i wyposażenia wnętrz, w których wygląd produktu jest jednym z głównych czynników decydujących o jego zakupie. Prekursorem innowacyjnych rozwiązań w zakresie prezentacji produktów jest Grupa VOX.

Co jest ciekawego w tym konfiguratorze?
- Wysoki stopień personalizacji - konfigurując drzwi nie skupiamy się wyłącznie na wyborze modelu i koloru, ale dobieramy także klamkę czy określamy parametry ościeżnicy (grubość muru, kierunek, kolor zawiasu itd.). Mamy również możliwość dokupienia dodatkowych elementów - haczyków czy wieszaków.
- Szybki zakup przez internet i wydruk PDF - po skonfigurowaniu produktu otrzymujemy w formacie PDF dokładne podsumowanie naszego zamówienia z wyszczególnionymi elementami wraz z wizualizacją. Możemy też od razu przejść do sklepu i wysłać nasze zamówienie do realizacji.
- Instrukcja - przeprowadza klienta po funkcjonalnościach konfiguratora krok po kroku.
NIKE
Inną branżą, która wiele zyskuje dzięki interaktywnym konfiguratorom jest branża modowa. W sieci można znaleźć coraz więcej firm odzieżowych, które nie posiadają stacjonarnych salonów i przyjmują zlecenia wyłącznie online np. poprzez udostępniony na stronie internetowej kreator umożliwiający samodzielne zaprojektowanie sukienki. Po interaktywne rozwiązania sięgają także globalne brandy - takim przykładem jest NIKE.

Co jest ciekawego w tym konfiguratorze?
- Inspiracje - jeśli trudno nam uwolnić kreatywność, możemy zainspirować się przykładowymi autorskimi projektami dostępnymi w konfiguratorze i stworzyć na ich podstawie własny projekt.
- Efekty specjalne - wysoki stopień personalizacji obuwia obejmuje także dodatkowe efekty specjalne, np. fluorescencji, którą można zobaczyć w dodatkowym widoku konfiguratora.
- Lupa - konfigurator pozwala obejrzeć dany produkt z bliska i przyjrzeć się dokładnie wszystkim detalom.
Interaktywne konfiguratory a e-commerce
Przeprowadzenie klienta przez proces zakupu z wykorzystaniem konfiguratora w sklepie stacjonarnym to jedno. A co z pozostałymi klientami - tymi, którzy preferują kupować przez internet, zamiast inwestować czas w odwiedziny punktów stacjonarnych? Wg raportu E-commerce w Polsce 2017 liczba polskich internautów kupujących w internecie systematycznie rośnie od kilku lat - obecnie 53% z nich robi zakupy online. To wielki potencjał do wykorzystania.

źródło: raport E-commerce w Polsce 2017
Jednocześnie rośnie świadomość klientów - coraz więcej osób poszukuje produktów, które są w pełni dostosowane do ich oczekiwań i potrzeb. W przypadku e-konsumentów ten trend objawia się w potrzebie posiadania przez nich jak największego wpływu na wygląd, wymiary oraz dodatki produktu, zwłaszcza, że nie widzą go na żywo i nie mogą dotknąć przed zakupem. I właśnie ta potrzeba fizycznego kontaktu z produktem jest najczęściej deklarowanym powodem (52%), dla którego część internautów nie decyduje się na kupno w internecie.

źródło: raport E-commerce w Polsce 2017
Jak rozwiać te wątpliwości?
Odpowiedź jest prosta - zadbać o personalizację.
Każdy lubi czuć się wyjątkowo. Oddanie w ręce klientów interaktywnego konfiguratora, który umożliwi im szybkie stworzenie produktu zgodnego ze swoimi wymaganiami zwiększy chęć zakupu produktu poprzez zmniejszenie niepewności, wynikającej m.in. z niedopasowania produktu. Personalizacja przełoży się na wzrost zadowolenia z dokonanych zakupów, a także na znaczne zmniejszenie się liczby zwrotów.
Podsumowanie
Personalizacja to obecnie najważniejszy trend zarówno dla sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. Opiera się na założeniu, że każdy z nas chętniej kupuje produkty, które są unikalne i dostosowane do indywidualnych potrzeb. Jednym z narzędzi dobrze się wpisujących w ten trend jest interaktywny konfigurator. Jego główną zaletą jest możliwość skonstruowania w pełni spersonalizowanego produktu, który powstaje na oczach użytkownika. Funkcjonalny konfigurator to narzędzie, które zbliża klienta do Twojej firmy i pozwala lepiej poznać Twoją ofertę, a w efekcie zwiększyć Twoją sprzedaż.
-> Podobał Ci się artykuł? Podziel się nim z osobami, które również uznają go za wartościowy.
-> Potrzebujesz takiego konfiguratora? Napisz krótki mail na hello@programa.pl lub zadzwoń +48 577 196 681 - poznaj nas i daj się poznać!