Telemedycyna a korzyści dla pacjenta, lekarza i placówki medycznej
Skrócenie czasu wizyty u specjalisty - zwłaszcza w pilnych przypadkach - stały monitoring stanu zdrowia pacjenta, gromadzenie szczegółowych danych z przebiegu choroby, optymalizacja kosztów prowadzenia gabinetu, podniesienie poziomu prestiżu placówki, oszczędność czasu pacjentów i personelu medycznego - to tylko niektóre korzyści związane z implementacją rozwiązań telemedycznych.
Telemedycyna łączy to, co najlepsze w medycynie (specjalistyczna wiedza, dobre praktyki etc.) z najnowszymi osiągnięciami technologii. Beneficjentami tej synergii są zarówno pacjenci, którzy szybciej otrzymują pomoc, lekarze, którzy mogą wesprzeć więcej pacjentów, osoby świadczące usługi okołomedyczne (rehabilitanci, pielęgniarki etc.), jak i właściciele oraz podmioty zarządzające placówkami medycznymi.
Zyski, jakie mogą odnieść szpitale i placówki medyczne pokazuje przykład największego zintegrowanego systemu opieki zdrowotnej w Stanach Zjednoczonych - The Veterans Health Administration. Po wdrożeniu usług telemedycznych VHA zarejestrował spadek potrzeby hospitalizacji osób z chorobami sercowymi o 51%. Z kolei National Center for Biotechnology Information na podstawie przeprowadzonych badań uważa, że telemedycyna oznacza obniżenie liczby prowadzonych hospitalizacji o 38%, o 31% mniej ponownych przyjęć, a w 63% przypadków krótsze wizyty w szpitalu.
A co z telemedycyną w Polsce? Dane są obiecujące - jak dotąd wykonano u nas już ponad 150 tysięcy badań. Ogólnodostępne raporty wskazują, że gotowość do korzystania z rozwiązań telemedycznych deklaruje blisko 60% polskich pacjentów. Szczególnie młode pokolenie tzw. millenialsów jest otwarte na nowe formy świadczenia usług medycznych. Jak podaje portal MedCityNews, 60% z nich wspiera rozwój telemedycyny, a 71% chciałoby umawiać swoje wizyty lekarskie za pośrednictwem aplikacji.

Telemedycyna w praktyce - przykłady zastosowań
W zależności od przyjętego kryterium klasyfikacji, telemedycynę można rozpatrywać pod wieloma kątami. Biorąc pod uwagę specjalizację lekarską, mówimy o telepediatrii, teleneurologii, telekardiologii etc. Jednak przyjmując kryterium typu wykonywanych świadczeń, otrzymujemy pełniejszy, bardziej zrozumiały obraz tego, jak rozwiązania telemedyczne zastosować w praktyce.
1. Telekonsultacje - wizyty lekarskie z poziomu urządzenia mobilnego
Coraz więcej placówek umożliwia konsultację z lekarzem za pomocą technologii teleinformatycznych. Na wdrożenie takiego rozwiązania zdecydowali się już ważni gracze na rynku, tacy jak Medicover, LuxMed czy Polmed. Ponadto, istnieją już e-gabinety medyczne, które oferują tylko taką drogę konsultacji z lekarzem. Przykładem tego rozwiązania są portale eDoktor24 i Telemedico.
Poradnie medyczne online udzielają pomocy pacjentom, którzy z różnych względów nie mogą odwiedzić lekarza osobiście. Część powszechnych dolegliwości nie wymaga osobistego kontaktu pacjenta z lekarzem. W wielu przypadkach sam wywiad przeprowadzony za pośrednictwem wideokonferencji wystarczy, by móc postawić trafną diagnozę i wdrożyć skuteczne leczenie. W okresach zwiększonej zachorowalności sami lekarze apelują, by w przypadku braku poważnych objawów pozostać w domu niż narażać się na kontakt z innymi chorymi w przepełnionych ośrodkach zdrowia.
Zdalne konsultacje lekarskie to również nadzieja dla osób cierpiących na przewlekłe choroby. Niejednokrotnie ich wizyty u lekarza sprowadzają się do krótkiej wymiany informacji - pytań o aktualne samopoczucie, skuteczność nowego leku czy zaplanowania kolejnych kroków podejmowanych w procesie leczenia. Przeprowadzanie tego typu wizyt za pośrednictwem wideo nie tylko zaoszczędzi czas zarówno pacjenta, jak i lekarza, ale także zmniejszy kolejki w przychodniach.
2. Telediagnostyka - badanie z każdego miejsca na świecie
Odległość przestaje być barierą w świadczeniu usług medycznych. Telediagnostyka to rozwiązanie pozwalające na przesyłanie wyników badania wykonanego w jednym miejscu w celu zinterpretowania go i postawienia diagnozy w innym. Doskonałym przykładem takiej usługi jest teleradiologia. W uproszczeniu proces świadczenia takiej usługi wygląda następująco: dane zebrane w procesie diagnostyki obrazowej (np. RTG, tomografia, mammografia) zostają przesłane na serwer, do którego dostęp ma uprawniony radiolog. Lekarz pobiera pliki dotyczące pacjenta, opisuje je i stawia diagnozę. Znacznie przyspiesza to proces opisu badania, a także zmniejsza koszty związane z utrzymaniem zakładu diagnostyki obrazowej. Dodatkowo, wyniki badań przechowywane są w bezpiecznym miejscu, a lekarz ma do nich stały dostęp. Ale telediagnostyka to nie tylko radiologia.

Do tej kategorii zaliczają się również przenośne urządzenia, działające same lub z dedykowaną aplikacją na urządzenie mobilne. Z tego typu urządzeń korzystają nie tylko lekarze, ale również pacjenci. Pediatrię ma szansę zrewolucjonizować StethoMe - inteligentny stetoskop do użytku domowego. Umożliwia badanie płuc, pracy serca oraz wykonanie pomiaru temperatury ciała bez udziału lekarza. Oceny badania dokonuje sztuczna inteligencja, korzystając z zaawansowanych algorytmów. Dzięki temu jest dokładniejsza niż ludzki słuch. Szczegółowy wynik badania jest wysyłany do lekarza, który wytyczy kierunki dalszego leczenia. Na rynku funkcjonują także m.in. zdalne urządzenia do przeprowadzania KTG płodu. W tym przypadku to matka samodzielnie wykonuje badanie w domowym zaciszu, a zebrane dane dostarczane są drogą elektroniczną na serwer, gdzie ginekolog lub położnik ma do nich stały dostęp.
3. Telemonitoring, czyli zdalna opieka nad pacjentem
Stała kontrola nad zdrowiem pacjenta za pomocą urządzeń teleinformatycznych, które monitorują i analizują podstawowe funkcje życiowe. Tym właśnie jest telemonitoring. W zależności od przyjętego modelu biznesowego, zebrane podczas badania dane są przesyłane albo do specjalistycznych ośrodków analizujących zapisy z urządzeń albo już bezpośrednio do lekarzy. Rezultat? Stan zdrowia pacjenta jest zawsze pod stałą kontrolą, a w razie wystąpienia jakichkolwiek zaburzeń lekarz zareaguje natychmiast.
Telemonitoring powszechnie wykorzystywany jest w kardiologii, w postaci wszczepialnych urządzeń monitorujących pracę serca. Dzięki nim można wykonać elektrokardiogram (EKG) bez wychodzenia z domu, a telemetryczny zapis zostaje przesłany do ośrodka analitycznego. Na wykorzystaniu telemonitoringu korzystają nie tylko chorzy objęci całodobową domową opieką, ale również przychodnie. Ograniczenie wizyt chorych do niezbędnego minimum zmniejsza obłożenie placówek, a to pozwala skorzystać z wizyty u specjalisty osobom, które tego pilnie potrzebują. Zmniejszenie liczby rutynowych wizyt u lekarza oraz świadomość stałej opieki dają szansę chorym na polepszenie jakości życia prywatnego i zawodowego.

Jak wdrażać rozwiązania IT w placówce medycznej?
Zanim jednak placówki medyczne będą mogły zaoferować, a pacjenci skorzystać z usług telemedycznych, najpierw trzeba wdrożyć odpowiednie rozwiązania. Informatyzacja placówki ochrony zdrowia jest istotnym krokiem poprzedzającym wdrożenie w niej rozwiązań telemedycznych.
Wyposażenie obiektu w urządzenia telemedyczne nie wystarczy. Potrzeba także wdrożyć nowoczesne oprogramowanie, które pozwoli wykorzystać potencjał zakupionej infrastruktury tj. gromadzić, przetwarzać, analizować i przesyłać dane pacjentów, zachowując przy tym ich najwyższe bezpieczeństwo. Wiąże się to z przestudiowaniem oferty dostawców usług IT pod kątem ich kompetencji i doświadczenia oraz wyborem tego, który będzie partnerem od A do Z. Dlaczego to takie ważne?
Doświadczony zespół specjalistów pomoże placówce sprawnie przejść przez cały proces wdrożenia rozwiązań telemedycznych i systemów z nimi związanych: od zebrania informacji i wymagań, analizy potrzeb i procesów, przez przez wybór odpowiednich technologii, po wdrożenie i utrzymanie. System IT dobrze przygotowany do zdalnej obsługi pacjentów dostosuje placówkę do wymagań współczesnej medycyny, gwarantując bezpieczeństwo danych i zwiększając zadowolenie pacjentów.
Przyszłość telemedycyny
O tym, że zdalne świadczenie usług medycznych to przyszłość dobrze wiedzą podmioty lecznicze działające na rynku telemedycyny w Polsce. W świetle raportu przeprowadzonego przez PMR, udostępnionego przez portal Rynek Zdrowia, ponad ⅔ placówek planuje rozbudowywać ofertę w zakresie telemedycyny. Wynik nie zaskakuje, biorąc pod uwagę fakt, że szacowana wartość rynku usług telemedycznych w Polsce wzrosła o 22% w 2017 roku.
Intensywny rozwój telemedycyny sprawi, że coraz więcej szpitali, przychodni i innych placówek medycznych spojrzy na innowacje z dziedziny IT przychylnym okiem. Zakładając, szacowany wzrost wartości rynku usług telemedycznych będzie mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości i że tempo wzrostu zostanie utrzymane w kolejnych latach, można przyjąć, że wdrożenie rozwiązań telemedycznych będzie konieczne do zachowania konkurencyjności i przyciągnięcia pacjentów do placówki.
-> Potrzebujesz systemu IT usprawniającego funkcjonowanie Twojej placówki? Chcesz wdrożyć unikalne rowiązanie telemedycznego? Napisz mail na hello@programa.pl lub zadzwoń +48 577 196 681 - poznaj nas i daj się poznać!