3 elementy procesu, dzięki którym pomogliśmy Aquanet SA lepiej świadczyć usługi dla klientów
"Chcemy, aby nasi klienci mogli szybko i prosto załatwić swoje sprawy przez Internet" - tak brzmiało zadanie, które wyznaczył nam Aquanet SA, lider na rynku usług wodno-kanalizacyjnych w Polsce. Dodatkowo mieliśmy przenieść komunikację z klientami z 8 do 1 systemu, który będzie obejmował pełen zakres spraw. Dowiedz się, jak podeszliśmy do realizacji tego projektu i jak wyglądał nasz proces.
Dzień zero
Aquanet SA, lider na rynku usług wodno-kanalizacyjnych w Polsce, postanowił wyjść naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów i dać im narzędzie, dzięki któremu będą mogli szybko i prosto załatwić wszystkie swoje sprawy przez Internet. Cel: stworzyć elektroniczne biuro obsługi klienta, które nie tylko zmieni sposób, w jaki klienci korzystają z usług firmy, ale także ułatwi pracownikom wykonywanie codziennych zadań.
Dobry początek = szczęśliwe zakończenie
Aby projekt zakończył się sukcesem, musi być od samego początku dobrze zaplanowany w czasie i budżecie. Na tym nie koniec. Gwarantów powodzenia projektu jest więcej, w tym:
- pełne zrozumienie potrzeb klienta - 100%, nie mniej,
- wyodrębiony zespół projektowy - po obu stronach,
- pełna świadomość co do celu - wszyscy uczestnicy projektu potrzebują wiedzieć, dokąd zmierzają.
Tych elementów jest więcej, jednak to są absolutne podstawy udanej współpracy. Zadbaliśmy o to, by wszystkie te elementy ustalić przed kick-offem.
Quo Vadis? Analiza wymagań i ustalenie celu projektu.
Aquanetowi zależało, by klient w kontakcie z firmą czuł się zaopiekowany i miał przekonanie, że korzysta z usług nowoczesnej firmy. Wiedzieliśmy więc, że będziemy dążyć do zminimalizowania, a najlepiej wykluczenia konieczności załatwiania spraw telefonicznie bądź osobiście. Kilka kliknięć myszką miało doprowadzić klienta do miejsca, w którym chciał się znaleźć. Projektowany system miał też być jednym z najlepszych dostępnych na rynku. Przeprowadziliśmy więc zawczasu analizę innych eBOKów, dzięki której wiedzieliśmy na co mamy zwrócić szczególną uwagę, by oddać Aquanetowi jedno z najszybszych, najprostszych i najbardziej intuicyjnych w obsłudze rozwiązań. Ciekawym wyzwaniem w projekcie była konieczność integracji nowego systemu z pozostałymi ośmioma tak, by wszystkie procesy w firmie zostały zachowane. Cel: ewolucja, nie rewolucja.
Wdrożenie się udało - eBOK spotkał się z uznaniem zarówno pracowników firmy, jak i klientów Aquanet, którzy uzyskali 24h dostęp online do wszystkich informacji. Więcej o projekcie i korzyściach klienta przeczytasz wkróce w sekcji Realizacje.
3 elementy procesu, które każdy software house powinien uwzględnić w projekcie
Jakie są więc złote zasady, którymi się kierowaliśmy we współpracy z Aquanetem i które zagwarantowały sukces projektu?
Po pierwsze,
stworzyliśmy dedykowany zespół projektowy. Programiści frontend i backend, testerzy, grafik, ekspert UX/UI, analityk, team leader - zespół tylko dla Aquanet SA, który pracował pod czujnym okiem menedżera projektu.
Po drugie,
przygotowaliśmy wyczerpującą dokumentację i prototypy. To czasochłonna, wymagająca dużego zaangażowania analityka praca, która jest bezcenna. Przyłożenie się do tego etapu projektu pozwala zweryfikować, czy proces u klienta został dobrze zrozumiany i wszystkie jego elementy są uwzględnione w prototypie. Jeśli nie są, to z czasem na pewno dadzą o sobie znać, a wtedy ich realizacja będzie kosztować dużo czasu i jeszcze więcej pieniędzy.
Po trzecie,
blisko współpracowaliśmy z klientem - od tego zależało powodzenie integracji eBOKa z wewnętrznymi systemami. Żeby dobrze zaprojektować strukturę wymiany danych pomiędzy nimi organizowaliśmy częste spotkania naszego team leadera z przedstawicielami działu IT Aquanetu.
Zaskoczeni?
Po raz kolejny wyodrębniliśmy te same elementy, o których wspomnamy na początku. Nieprzypadkowo. Ponad 10-letnie doświadczenie podpowiada nam, że software house'y - jeśli chcą być dla klienta partnerem, który rzeczywiście zautomatyzuje, zoptymalizuje i usprawni ich procesy - muszą tych zasad strzec jak oka w głowie. Dlaczego?
- dedykowany zespół pozwoli skupić się na pracy dla danego klienta i zrealizować projekt w założonym czasie i budżecie,
- dobra dokumentacja i prototypy systemu dają pełną wiedzę na temat oczekiwanego rezultatu projektu,
- bliska współpraca z klientem, a przede wszystkim jego zaangażowanie, gwarantuje, że klient otrzyma dokładnie takie narzędzie, jakiego potrzebuje.
A jest to w jego interesie.
-> Podobał Ci się artykuł? Podziel się nim z osobami, które również uznają go za wartościowy.
-> Chcesz z nami porozmawiać o wdrożeniu eBOKa lub innego systemu IT w Twojej firmie? Napisz krótki mail na hello@programa.pl lub zadzwoń +48 577 196 681 - poznaj nas i daj się poznać!