W ostatniej dekadzie byliśmy świadkami prawdziwej “eksplozji” startupów. Spełnienie marzenia o własnym biznesie wydaje się być w zasięgu ręki każdego przedsiębiorcy - wystarczy mieć niepowtarzalny pomysł, charyzmatyczną osobowość i zastrzyk gotówki od inwestora. Szacuje się, że na świecie funkcjonuje obecnie ponad 500 milionów startupów, a każdego roku zakładanych jest ponad 100 milionów kolejnych (dane z: Global Enterpreneurship Monitor -2017 Global Report,CIA World Factbook, Bank Światowy).

www.revenuesandprofits.com
Wszyscy startupowcy prowadzą swego rodzaju walkę z czasem, dążąc do tego, by jak najszybciej wprowadzić swój produkt na rynek. I choć nie musi mieć on od początku dostępnych rozbudowanych funkcjonalności, to jednak klienci nie wybaczą jego niskiej jakości i technicznego niedopracowania.
Jeśli chcesz rozwinąć produkt, a Twój startup nie ma zaplecza IT lub jest ono zbyt małe, poszukaj partnera technologicznego w software housie. Powierzasz mu ważną - o ile nie najważniejszą - część Twojego biznesu, więc od razu wybierz dobrze. Na co powinieneś zwrócić uwagę, decydując się na współpracę Twojego startupu z software housem?
9 wskazówek dot. wyboru software house do rozwoju Twojego produktu
1. Doświadczenie
Przestudiuj portfolio potencjalnego partnera. Weź pod uwagę nie tylko jego rozmiary, lecz także jego charakter. Możesz z niego wyciągnąć wiele ciekawych wniosków.
- zwróć uwagę na dominujące profile działalności wśród dotychczasowych klientów (małe czy duże firmy? jakie branże? etc.)
- przyjrzyj się stronie wizualnej zrealizowanych projektów - czy są estetyczne i intuicyjne?
- zweryfikuj technologie - jeśli masz odgórnie ustalony język, w którym ma być zaprojektowane Twoje narzędzie, sprawdź, czy dana firma z niego korzysta.
Wstępna analiza portfolio pozwoli Ci ocenić, czy dostawca dysponuje odpowiednim doświadczeniem i umiejętnościami, by zrealizować Twój projekt.
2. Referencje
Przejrzyj zarówno rekomendacje zamieszczone na stronie internetowej partnera, jak i opinie wystawiane w innych miejscach - na portalach społecznościowych (LinkedIn, Facebook etc.), forach dyskusyjnych czy zweryfikowanych bazach firm (np. Clutch). Taki research nie zajmie Ci dużo czasu, a z pewnością da pełniejszy obraz tego, jak może wyglądać Wasza współpraca.
Studiując referencje zwróć uwagę na to:
- jak klient ocenił proces przygotowania narzędzia,
- czy klient był zadowolony z rezultatu,
- kim jest osoba udzielająca referencji.
3. Umiejętności
Poproś o udostępnienie próbki kodu i pokaż ją osobie, która będzie potrafiła ocenić jej jakość. Zapytaj też, ile osób pracuje w ich firmie i jaki jest ich poziom doświadczenia - czy większość zespołu stanowią początkujący juniorzy, czy osoby z dłuższym stażem na stanowisku programisty? Od tego zależy, czy będą w stanie sprostać realizacji Twojego projektu. Wskazówka - nie sugeruj się metryką programistów. Niska średnia wieku to cecha charakterystyczna software house’ów i niekoniecznie koresponduje z poziomem wiedzy danej osoby.
4. Technologie
Sprawa jest prosta, jeśli dokładnie wiesz, w jakiej technologii chcesz realizować projekt. Software house, który specjalizuje się w Javie, nie jest najlepszym wyborem dla Twojego projektu z PHP. Natomiast jeśli wybór technologii jest dla Ciebie wtórny i zależy Ci po prostu na tym, żeby narzędzie dobrze działało i można je było bezproblemowo rozwijać w przyszłości, zdaj się na propozycję analityka biznesowego (danego dostawcy, a najlepiej niezależnego). Po weryfikacji założeń i zebraniu wymagań doradzi, jaka technologia będzie optymalna dla Twojego projektu.
5. Metodyka zarządzania projektem
Czy rozważany software house pracuje w sposób typowo zwinny (np. Scrum) czy inaczej (np. Kanban, Prince2)? A może projektuje w modelu kaskadowym? O tym, czy dana metodyka zarządzania projektem będzie dobra dla Ciebie, decyduje wiele czynników (m.in. wielkość projektu, ilość uczestników, charakteru projektu i inne). Agile nie zawsze musi zdać egzamin. Dowiedz się tego na samym początku i sprawdź, czy partner będzie elastyczny, aby dostosować się do twoich potrzeb.
6. Komunikacja
Wszystkie firmy deklarują, że są w stałym kontakcie z klientem. Dowiedz się, co to w praktyce oznacza i czy dane metody są dla Ciebie optymalne. Do wyboru jest kilka opcji:
- spotkania w regularnych odstępach,
- rozmowa przez telefon lub na Skype,
- ustalenia mailowe,
- wiadomości wysyłane na komunikatorach typu Hangout czy Slack,
- komentarze w profesjonalnych narzędziach do zarządzania projektem (Wrike, JIRA etc.).
Najczęściej korzysta się z kilku kanałów komunikacji - ważne, by w takiej sytuacji określić, jaki typ sprawy załatwiamy za pośrednictwem którego narzędzia (np. bieżące kwestie operacyjne za pośrednictwem komunikatorów, a ustalenia strategiczne na poziomie maila). Pozwoli to uniknąć chaosu komunikacyjnego.
Dobrze też sprecyzować, czy kontakt pomiędzy firmami będzie ograniczony tylko do project managerów czy pozostali członkowie zespołu pracujący nad projektem też będą dla Ciebie dostępni.
7. Czas pracy
Niespodziewane i nagłe sytuacje zdarzają się częściej, niż byśmy sobie tego życzyli. Warto dopytać, czy w takich momentach zespół partnera będzie dostępny także poza godzinami pracy.
Z kolei jeśli decydujesz się outsourcing zagraniczny, zweryfikuj, czy różnica stref czasowych jest dla Ciebie akceptowalna. Trudno być w “stałym kontakcie”, jeśli do rozmowy miałbyś budzić się o 3 w nocy lub siedzieć w biurze do późnych godzin wieczornych.
8. Koszt projektu
Masz budżet? Zweryfikuj u kilku partnerów, co możesz z nim zrobić. Zobaczysz wtedy, jak bardzo stawki różnych software house’ów potrafią się od siebie różnić. Przeczytaj o tym, co powinna zawierać dobra wycena projektu web.
Nie masz budżetu? Skalkuluj go za pomocą wiarygodnego narzędzia.

9. Czas realizacji projektu
Czas to pieniądz. Zwłaszcza w przypadku startupu. Potrzebujesz nie tylko zbudować dobry MVP/produkt, ale potrzebujesz go zbudować szybko. Tak, aby czym prędzej zderzyć go z rynkiem i zweryfikować poprawność początkowych założeń (i działać!). Odrzuć oferty z bardzo długim czasem realizacji - nie stać Cię na to. Nie stać Cię również na produkt, który powstanie w 2-3 tygodnie - z uwagi na jego niską jakość i tak wyrzucisz go do kosza.
Michael Dell, CEO Dell powiedział:
“Pomysły są powszechnym towarem. Wprowadzanie ich w życie nie jest.”
Współpraca z software housem, który zrozumie Twoje potrzeby i swoimi kompetencjami wesprze w rozwoju produktu z pewnością pozwoli Ci w realizacji Twoich marzeń.

-> Podobał Ci się artykuł? Podziel się nim z osobami, które również uznają go za wartościowy.
-> Chcesz z nami porozmawiać o pracy nad Twoim produktem? Napisz krótki mail na hello@programa.pl lub zadzwoń +48 577 196 681 - poznaj nas i daj się poznać!