Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Case Studies

Platforma Digitalseum zrewolucjonizuje pracę muzeów

Czas ręcznego ewidencjonowania zbiorów muzealnych się kończy. Już wkrótce muzea szybko i prosto zdigitalizują swoje eksponaty, a także usprawnią procesy ewidencji i zarządzania. Będzie to możliwe dzięki innowacyjnej platformie webowej zintegrowanej ze specjalistyczną infrastrukturą sprzętową, chmurą obliczeniową i aplikacjami -  desktopową oraz mobilną, nad którymi rozpoczęliśmy pracę.


Digitalizacja i ewidencjonowanie zbiorów - porządek przede wszystkim

Zbiory muzeów są bardzo bogate, czasem zawierają nawet kilka tysięcy eksponatów. Zarządzanie taką liczbą dzieł sztuki to wyzwanie - trzeba je ręcznie ewidencjonować i stale dbać o porządek na magazynie, co jest czasochłonne i wiąże się z kosztami. Wpadłam na pomysł, by te czynności zautomatyzować i tym samym usprawnić pracę muzeów. Realizację tej idei od strony technologicznej powierzyłam Programie™ - mówi Aleksandra Jutrzenka-Wojakowska, pomysłodawczyni Digitalseum.


W ramach projektu powstanie innowacyjna platforma w formie web panelu z dedykowanym portalem oraz aplikacja desktopowa i mobilna, które umożliwią wygodne przeprowadzanie procesu digitalizacji przedmiotów. Aplikacje te zostaną zintegrowane z najnowocześniejszymi urządzeniami fotograficznymi i skanującymi, w tym m.in. urządzeniami do wykonywania zdjęć 360 stopni, skanerami obiektów 3D czy koderami i drukarkami etykiet z technologią RFID. Integracja pozwoli na komunikację pomiędzy aplikacjami i zasilenie danymi platformy.

platforma digitalseum - programa software house

Źródło: pexels.com

Dzięki integracji wielu aplikacji dojdzie do efektu synergii, który przełoży się zwiększenie efektywności procesu digitalizacji zbiorów. Skany 3D i zdjęcia będą automatycznie wgrywane z komputera na serwer, co pozwoli zaoszczędzić czas i utrzymać porządek w zbiorach. Dodatkowo wdrożymy też funkcjonalność, dzięki której platforma będzie rozpoznawać obiekty o określonych cechach i sugerować ich przyporządkowanie do odpowiednich kategorii - mówi Maja Burdajewicz, project manager z Programy™.

Tak zaprojektowane narzędzie pozwoli muzeum ewidencjonować i zarządzać zbiorami w sposób usystematyzowany i zwiększy efektywność całego procesu digitalizacji.

Bezpieczeństwo zbiorów muzealnych gwarantowane


Do podstawowych zadań muzeów należy dbałość o bezpieczeństwo eksponatów. Z tego względu zależało mi, by to centrum digitalizacyjne “przyszło” do muzeum, a nie odwrotnie. Skonstruowaliśmy platformę ze szczególnym uwzględnieniem dbałości o bezpieczeństwo, umożliwiając przeprowadzenie prac digitalizacyjnych na terenie danego obiektu przechowującego zbiory. Dzięki temu muzeum nie musi skupiać się na planowaniu zabezpieczenia podczas ruchu eksponatów przeznaczonych do digitalizacji, jak to miało miejsce dotychczas - dodaje Aleksandra Jutrzenka-Wojakowska.

bezpieczeństwo eksponatów zagwarantuje platfora digitalseum stworzona przez Programa software house

Źródło: pexels.com

Dzięki przejrzystemu UI, zaprojektowanemu zgodnie z zasadami user experience, narzędzia do digitalizacji będą intuicyjne i łatwe w obsłudze. Pozwoli to pracownikom muzeum samodzielnie przeprowadzić digitalizację eksponatów.


Współpraca pomiędzy muzeami i miłośnikami sztuki


Dodatkową funkcją platformy jest porównywanie, udostępnianie, a także wynajem, sprzedaż i kupno eksponatów zarówno przez muzea, jak i inne podmioty. Usprawni to wymianę pomiędzy muzeami, które - dzięki oznakowaniu przedmiotów - będą mieć pełną wiedzę o lokalizacji poszczególnych przedmiotów.


Muzea będą mogły udostępnić zeskanowaną kolekcję na specjalnej stronie Digitalseum i upublicznić ją w całości lub w częściach. Będzie to także wirtualny rynek łączący muzea i innych miłośników sztuki, którzy będą mogli m.in. sprzedać swoje eksponaty bądź wypożyczyć z muzeum przedmioty potrzebne do organizacji rekonstrukcji historycznych.

platforma łącza muzeum i miłośników sztuki - digitalseum platformą do wymiany eksponatów

Źródło: pexels.com

Platforma będzie gotowa jesienią 2018 roku. W ramach pilotażu zostanie wdrożona i testowana w 3 wybranych muzeach. Projekt Digitalseum otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ramach Działania 1.1. Platformy startowe dla nowych pomysłów, Poddziałanie 1.1.2 „Rozwój startupów w Polsce Wschodniej", Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, 2014-2020.


O Digitalseum:

Celem projektu jest automatyzacja i zwiększenie efektywności procesu digitalizacji zbiorów muzealnych, a także zabezpieczenie, upowszechnianie i udostępnianie zbiorów.  Docelowo z różnych funkcjonalności platformy skorzystają muzea, biblioteki, grupy rekonstrukcyjne i prywatni kolekcjonerzy dzieł sztuki. Strona internetowa:  http://www.digitalseum.esy.es

 

-> Potrzebujesz podobnego rozwiązania? Napisz krótki mail na hello@programa.pl lub zadzwoń +48 577 196 681 - poznaj nas i daj się poznać!

 


[] []