Trendy 2020
Zapoznaliście się już z analizą trendów instytutu Infuture prowadzonego przez Natalię Hatalską? To publikowany co roku raport związany z tendencjami zaobserwowanymi w 5 obszarach i podzielonymi ze względu na stopień zaawansowania. Im bardziej zaawansowany jest dany trend, tym bardziej jest przyjęty społecznie. Nas najbardziej interesuje strefa technologiczna. Które trendy można już zauważyć w życiu codziennym, a które dopiero pojawiają się na horyzoncie?
Seamless Tech – niedostrzegalna technologia
Bezszwowa technologia, czyli taka, której nie jesteśmy w stanie dostrzec, już nas otacza. Wystarczy pomyśleć o pokoleniu cyfrowych tubylców, czyli osób, dla których Internet jest tak naturalny i oczywisty jak radio, prasa czy telewizja dla wcześniejszych generacji. To ludzie, którzy są online przez większą część doby – a kto dziś nie jest? Badania przeprowadzone przez Hootsuite i We Are Social podają, że przeciętny użytkownik Internetu korzysta z niego przez ponad sześć godzin dziennie. Naturalne stają się już także transakcje płatnicze, których dokonujemy mobilnie: kupowanie biletów online, wirtualne przejazdówki, płacenie telefonem czy Blikiem. Granice między online i offline zacierają się, ale wydaje się, że młodszym pokoleniom to nie przeszkadza.
Smart Living - żyj prościej, pracuj sprytniej
Niegdyś wizja reżyserów science fiction, dziś rzeczywistość coraz większej rzeszy osób. Inteligentne domy dostosowujące się do swoich mieszkańców i oferujące automatyczne rozwiązania w życiu codziennym już weszły do mainstreamu. Automatyzacja dotyczy jednak nie tylko kwestii domowych, ale przede wszystkim zawodowych. Jest postrzegana zarówno jako wielka szansa, jak i zagrożenie dla rynku pracy. Niewątpliwie jednak jest to sposób na znaczne usprawnienie pracy na wielu polach. Systemy projektowane i wdrażane przez Programa™ służą optymalizacji pracy specjalistów w różnych branżach, ułatwiając analizę danych czy generowanie ofert sprzedażowych.
Dane rządzą
Podejście oparte na rzetelnej analizie i interpretacji danych to kolejny trend, który zagościł już w głównym nurcie. Data driven approach przejawia się w wielu dziedzinach: przykładem są testy A/B i badania użytkowników prowadzone w marketingu czy głęboki research zespołów UX przy tworzeniu produktów cyfrowych. Coraz ważniejsze jest umiejętne korzystanie z informacji, do których mamy dostęp oraz alfabetyzm cyfrowy, czyli ogół kompetencji związanych z najnowszymi urządzeniami. To tym bardziej istotne, że już dziś możliwe jest wygenerowanie tekstów i nagrań przedstawiających fałszywe informacje w sposób tak realistyczny, że trudny do zweryfikowania – to tak zwane deep fakes, które są kolejnym wyzwaniem naszych czasów.
Społeczeństwo przyszłości
Instytut Infuture przewiduje także odleglejsze zjawiska, których popularność miałaby wzrosnąć w ciągu 20 lat. To odpowiedzi na kryzys środowiskowy i problemy globalne: raport podkreśla dążenia do ekonomii cyrkularnej, czyli wykorzystywania produktów i zasobów jak najdłużej, rosnącą świadomość ekologiczną, konieczność wprowadzenia etyki w rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji. Choć te zagadnienia umieszczono w trendach długofalowych, to ich problematyka jest już obecna w dyskusjach.
źródła:
http://infuture.institute/raporty/mapa-trendow-2020/
M. Prensky, Digital Natives, Digital Immigrants.
https://thenextweb.com/contributors/2019/01/30/digital-trends-2019-every-single-stat-you-need-to-know-about-the-internet/
https://simplicable.com/new/data-driven
grafika: Nathan Anderson / Unsplash