Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Biznes

5 haseł konferencji Zarządzanie zespołami IT

Po raz kolejny w Warszawie odbyła się konferencja Zarządzanie zespołami IT organizowana przez Computerworld Polska. Chociaż prelekcje dotyczyły szeregu przeróżnych tematów, kilka wątków pojawiło się w różnych kontekstach. Jakie trendy zdominowały wydarzenie? Poniżej krótki przegląd.

1. Empatia wobec każdego i kolejne pokolenie na rynku pracy

Nieważne, czy chodzi o kontakt z klientem, pracownikiem, kandydatem czy interesariuszem – empatia jest kluczowym elementem w komunikacji. Dariusz Kubacki zwrócił uwagę na dostosowanie się do pokolenia, z którym pracuje – digital natives – i zweryfikował kilka popularnych stereotypów.

digital natives.png

 

Cyfrowi tubylcy to osoby wychowane w środowisku internetowym, urodzone po 1980 roku i oczekujące inspirujących wyzwań oraz rozwoju horyzontalnego w życiu zawodowym. Czy ich skłonności do zmian to prawda? Jak mówi Dariusz, faktycznie młodsi pracownicy kierują się osobistymi wartościami, starając się nie tyle równoważyć życie osobiste i zawodowe, co je integrować. Stąd konieczność empatycznego podejścia, zrozumienia wzajemnych motywacji i umożliwienie im poszerzania kompetencji. 

O empatii mówiła także Anna Zielińska-Wolfigiel z Pracowni Gier Szkoleniowych, tłumacząc jej cztery poziomy. Pierwsze trzy wiążą się z częstym błędem zakładania tego, czego potrzebuje druga osoba. Dopiero czwarty łączy się ze szczerą rozmową i pytaniami, które mogą przynieść prawdziwe odpowiedzi. W czasach rynku pracownika i dużej rotacji między firmami, takie podejście może zaowocować lojalnością i prawdziwie zgranym zespołem.

2. Zmiany z głową

Jak wprowadzać zmiany w organizacji? To prawdziwe wyzwanie dla osób zarządzających. O swoich doświadczeniach opowiedziała m.in. Magdalena Nowicka z Nordea. Uczestnicy konferencji mogli posłuchać o tym, kiedy transformacja agile jest poprowadzona dobrze, a kiedy jest jedynie „picem na wodę” wprowadzonym ze względu na trend na zwinne metody prowadzenia projektów. Nie wystarczy tylko mówić o agile czy posługiwać się typowymi dla tej metodyki narzędziami. Kluczem jest oddolna zmiana kultury organizacji – chociaż takie działanie nie przynosi natychmiastowych efektów, to jego rezultaty faktycznie będą długotrwałe. O budowaniu kultury organizacji mówiła także Aleksandra Favero z Brainly, tłumacząc budowanie onboardingu w rosnącej firmie. Jak do tego podejść? Strategicznie! Aby onboarding był dobrze przeprowadzony, należy najpierw zastanowić się, jaki jest jego cel. Pod tym kątem można dostosowywać formy spotkań, prezentacji czy gier.

 pracowniagierszkoleniowych.jpg

3. Ludzka strona IT

Wiele prelekcji i warsztatów dotyczyło umiejętności miękkich, które są kluczowe dla sprawnego prowadzenia zespołu. O tym, co decyduje o powodzeniu komunikacji, mówili Monika Księżak oraz Tomasz Popis z Altkom, podczas prelekcji Trudna sztuka zadawania pytań. Komunikacja między IT i biznesem. Zdradzili kilka metod na ułatwienie rozmów: wśród najważniejszych z nich znalazło się ustalenie wspólnego dla obojga rozmówców celu, nastawienie się na tłumaczenie niezrozumiałych kwestii oraz nieocenianie drugiej osoby. Jak zaznaczyli eksperci, zgodnie z metodą FUKO, oceniać możemy wyłącznie fakty, uczucia, konsekwencje i oczekiwania.

altkom.png

4. Kiedy pieniądze to nie wszystko

Konferencja Zarządzanie zespołami IT jest dedykowana m.in. specjalistom HR, zatem nic dziwnego, że badania dotyczące satysfakcji pracowników branży IT cieszyły się dużym zainteresowaniem. Według obserwacji przedstawionych przez Krzysztofa Siekierskiego z Kantar TNS, pracownicy zmieniają miejsce pracy zazwyczaj między drugim a piątym rokiem stażu. Im dłużej dana osoba pracuje w konkretnym miejscu, tym mniejszy entuzjazm odczuwa. A co wpływa na odczuwaną satysfakcję? W dużej mierze czynniki higieniczne: warunki pracy i kontakt z zespołem, a także wsparcie przełożonego. O satysfakcji z pracy rozmawiali także uczestnicy warsztatu Motywacja poprzez talenty, czyli jak wykorzystywać silne strony członków twojego zespołu. Okazało się, że osobiste preferencje mogą dotyczyć formy uznania – od docenienia na forum, po osobiste „dziękuję”, jak również możliwości poszerzania kompetencji, awansu czy realizowania zainteresowań. 

5. Co przyniesie przyszłość?

Podczas wydarzenia była również okazja do zastanowienia się nad nadchodzącym rokiem i dalszą przyszłością. Wiele uwagi poświęcono wszechobecnym botom. Aleksandra Przegalińska, filozof i futurolog, opowiedziała o tym, jak wraz ze studentami konstruuje boty, które dostosowują swoją osobowość do rozmówcy oraz zwróciła uwagę na to, jak boty są postrzegane w zależności od swojego awatara. Nie zabrakło również refleksji nad miejscem botów w procesach rekrutacyjnych. Podczas gry Forecast 2030 prowadzonej przez Pawła Krzywickiego padło wiele pytań o to, jak nowe technologie wpływają na HR oraz miejsca pracy. Czy automatyzacja części procesu rekrutacyjnego sprawi, że specjaliści HR staną się niepotrzebni czy wręcz przeciwnie? Być może tym bardziej ich rola nabierze znaczenia przy rozmowach z kandydatami, którzy wcześniej zostaną wyselekcjonowani automatycznie. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o sekretach udanej współpracy oraz prognozach na przyszłość, czytaj też:

Sztuka zadawania pytań i budowania zespołu projektowego, czyli tajemnica współpracy na linii Software House - Twoja firma

Technologia w erze informacji

Trendy 2020


[] []